Headlines Skinning Left, pagematch: 1, sectionmatch: 1
Headlines ( Leaderboard Top ), pagematch: 1, sectionmatch: 1

Duterte: Prieto 'son-in-law' used public funds for personal trips

Duterte has accused a former Film Development Council of the Philippines chairman of using government money for pesonal travel. AP/Bullit Marquez, File
MANILA, Philippines — President Rodrigo Duterte on Wednesday identified the supposed son-in-law of the Prietos, the family that owns The Philippine Daily Inquirer, who allegedly used public funds for personal travel.
 
Citing a state audit, Duterte said Briccio Santos, former chairman of the Film Development Council of the Philippines, and two other officials had received compensation that was higher than that of the country’s leading educators. 
 
“According to the Commission on Audit, film council chairman Briccio Santos—he is a son-in-law of Prieto of the Inquirer – 2013 received over P2.4 million in compensation while his two executive directors Teodoro Granados and Jose Miguel dela Rosa were paid P1.8 (million) and P1.7 (million) respectively,” the president said during a convention of prosecutors in Angeles City, Pampanga.
 
“The three film makers enjoyed higher salary grades than the country’s leading educators like the president of the University of the Philippines Alfredo Pascual, he only got P1.4 (million) and president of the Development Academy of the Philippines Antonio Kalaw, Jr., who only got P1.4 (million),” he added.
 
This is confirmed in COA's Report on Salaries and Allowances CY2013 (ROSA).
 
According to the Department of Budget and Management, the UP president is a Salary Grade 31 position while the FDCP charter states that the chairman has an equivalent rank of an undersecretary, or Salary Grade 30.
 
According to the same ROSA, former UP President Pascual had a higher basic salary (P1.08 million) than Santos (P947,352). Santos received allowances of P1.25 million in 2013 against Pascual's P164,000.
 
The report does not say what the allowances were used for.
 
The COA noted in its report that it "does not render an opinion on the ROSA as a whole." It added that "the items of expenditures reported in the ROSA are subject to separate detailed audit and examination by the auditors concerned."
 
The COA did not mention the apparent salary discrepancies in the executive summaries and observations and recommendations portions of its reports on the FDCP for the years 2013 and 2014. 
 

'Not a son-in-law'

 
An online search showed that Inquirer chair Marixi Rufino-Prieto and her husband Alejandro Prieto only have two sons-in-law.
 
They are Dennis Valdes, the husband of their daughter Tessa, and Philip Romualdez, the husband of their daughter and Inquirer president Sandy.
 
It was also learned that Santos is the former husband of a Prieto relative.  
 
Duterte has criticized the Inquirer and broadcast giant ABS-CBN for their supposed biased coverage and calling the families who own them “oligarchs.” Inquirer has denied Duterte’s allegations while ABS-CBN has not responded to his tirades.
 
Duterte claimed that Santos had spent a lot in his travels.
 
“Suweldo lang ito. Tignan mo naubos ang pera nito kaka-travel (I just mentioned his salary. He spent all of his money traveling),” he said.  
 
“Tapos yung Inquirer, akala mo publisher na sila ng langit (And yet the Inquirer acts as if it was a publisher from heaven).”
 
The president also cursed at broadcast giant ABS-CBN, saying the network produces “garbage” news reports.
 
“Yung p****** i**** ABS-CBN 'yan... Sabihin ko sa inyo, kayong ABS, mabuti lang kayo diyan sa mga drama drama, Maalaala mo kaya…pero sa news p***** i**, garbage yan (That son of a b**** ABS-CBN,  I tell you, you are only good at dramas. But when it comes to news, that’s garbage),” Duterte said.
 
Duterte claimed that before the election, his camp paid ABS-CBN for airtime but was not given the slot.
 
“They never gave us the slot. They accepted the money,” he said.
 
Duterte also assailed the two media outlets for reporting about Sen. Antonio Trillanes IV’s allegation that he has millions in undeclared wealth.
 
“I said if the allegation were true, I would withdraw from the race,” he said.
 
“Di ako puwedeng magkamali konti kasi bababa ako (I cannot commit a mistake. If I do, I will resign).”
Headlines ( Article MRec ), pagematch: 1, sectionmatch: 1
  • Follow Us:
Healines Skinning Right, pagematch: 1, sectionmatch: 1